احساس خسته

                                             م-امید

                                                 مهدی اخوان ثالث

اگرچه اخوان در دهه بیست فعالیت شعری خود را آغاز کرد، اما تا زمان انتشار سومین دفتر شعرش، زمستان، در سال 1336، در محافل ادبی آن روزگار شهرت چندانی نداشت.

مهارت اخوان در شعر حماسی است. او درونمایه های حماسی را در شعرش به کار می گیرد و جنبه هایی از این درونمایه ها را به استعاره و نماد مزین می کند.

به گفته برخی از منتقدان، تصویری که از م . امید در ذهن بسیاری به جا مانده این است که او از نظر شعری به نوعی نبوت و پیام آوری روی آورده و از نظر عقیدتی آمیزه ای از تاریخ ایران باستان و آراء عدالت خواهانه پدید آورده است و در این راه گاه ایران دوستی او جنبه نژاد پرستانه پیدا کرده است.

اما اخوان این موضوع را قبول نداشت و در این باره گفته است: "من به گذشته و تاریخ ایران نظر دارم. من عقده عدالت دارم، هر کس قافیه را می شناسد، عقده عدالت دارد، قافیه دو کفه ترازو است که خواستار عدل است.... گهگاه فریادی و خشمی نیز داشته ام."

علاوه بر زمستان و ارغنون، از آخر شاهنامه، از این اوستا و در حیاط کوچک پاییز در زندان می توان به عنوان دیگر آثار مهدی اخوان ثالث یاد کرد.

م . امید پس از انقلاب مجموعه تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم را منتشر کرد.


نوشته شده در  پنج شنبه 89/5/21ساعت  10:44 صبح  توسط مهفام 
  نظرات دیگران()

                                              م ـ امید

                                        مهدی اخوان ثالث  

1ـ سال هایی چند پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 هجری ی شمسی ، مهدی اخوان ثالث ، شاعر روزهای خسته گی و درد ، خود را مزدشتی خواند . او اعلام کرد زردشت و مزدک را در دل و دنیای خویش آشتی داده و بر حاصل این آشتی پیام های بودا و مانی را نیز افزوده است
پناه به مزدشت واکنش‌ مردی تنها به زمانه‌ای پر جور و زخم بود؛ واکنش‌ مردی که مزدک‌های زمانه‌اش‌ را عارف می‌خواست؛ مانی‌های زمانه‌اش‌ را عادل. پیامبرانی که پیش‌از‌آن‌که شمشیر در راه عشق کشند، آن‌چه در سر دارند بنهند، آن‌چه در کف دارند بدهند و آن‌چه بر آن‌ها آید نجهند. مهدی اخوان‌ثالث نیک‌پنداری‌ی زردشت، عدالت­جویی‌ی مزدک و بی‌نیازی‌ی مانی را یک‌جا می خواست. بازگشت او به سوی شرفِ طبیعی و خانه‌ی پدری نشان نیاز به جهانی دیگر بود؛ نیاز به سروری‌ی نیکانی رسته از بندِ هرچه هست. افلاطون گفته بود مدینه‌ی فاضله آن جا است که مردان خوب حکم می‌رانند و مهدی اخوان ثالث همه‌ی خوب­ها را گرد‌آورده بود تا مدینه‌ی فاضله‌ای در دل بر‌پا کند که جهان را امید رستگاری نبود.

واکنش مهدی اخوان ثالث‌ به جهان، واکنش‌ انسانی بود که از بدعهدی‌ی رؤیافروشان زخم‌ها به دل و شانه داشت؛ از بدعهدی‌ی رؤیافروشانی که رؤیاهای بزرگ را به برگِ امانی فروخته بودند و از صدایشان هیچ نمانده بود، مگر آه حسرتی که از گلوی در‌راه‌مانده‌گان برمی‌خواست. مهدی اخوان‌ثالث طراوت مدینه‌ی فاضله‌ی دل‌اش‌ را پادزهر اندوه بدعهدی‌ها می‌خواست. تاریخ اما در بد‌هیبت‌ترین لحظه‌هایش‌، چنان در شعر او نشسته بود، که از حاکمان مدینه‌ی فاضله‌ی دل‌اش‌ نیز کاری برنیامد.

حاشیه 1:این متن طی 7 پست نوشته خواهد شد

حاشیه 2:منبع hylit.net


نوشته شده در  پنج شنبه 89/5/21ساعت  10:44 صبح  توسط مهفام 
  نظرات دیگران()

                                             م-امید

                                  مهدی اخوان ثالث    

شعرهای اخوان در دهه های 1330 و 1340 شمسی روزنه هنری تحولات فکری و اجتماعی زمان بود و بسیاری از جوانان روشنفکر و هنرمند آن روزگار با شعرهای او به نگرش تازه ای از زندگی رسیدند. مهدی اخوان ثالث بر شاعران معاصر ایرانی تاثیری عمیق دارد.

جمال میرصادقی، داستان نویس و منتقد ادبی در باره اخوان گفته است: من اخوان را از آخر شاهنامه شناختم. شعرهای اخوان جهان بینی و بینشی تازه به من داد و باعث شد که نگرش من از شعر به کلی متفاوت شود و شاید این آغازی برای تحول معنوی و درونی من بود.

نادر نادر پور، شاعر معاصر ایران که در سال های نخستین ورود اخوان به تهران با او و شعر او آشنا شد معتقد است که هنر م . امید در ترکیب شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ او بر گذشته مجموعه ای به وجود آورد که خاص او بود و اثری عمیق در هم نسلان او و نسل های بعد گذاشت.

نادرپور گفته است: "شعر او یکی از سرچشمه های زلال شعر امروز است و تاثیر آن بر نسل خودش و نسل بعدی مهم است. اخوان میراث شعر و نظریه نیمایی را با هم تلفیق کرد و نمونه ای ایجاد کرد که بدون اینکه از سنت گسسته باشد بدعتی بر جای گذاشت.

اخوان مضامین خاص خودش را داشت، مضامینی در سوگ بر آنچه که در دلش وجود داشت - این سوگ گاهی به ایران کهن بر می گشت و گاه به روزگاران گذشته خودش و اصولا سرشار از سوز و حسرت بود- این مضامین شیوه خاص اخوان را پدید آورد به همین دلیل در او هم تاثیری از گذشته می توانیم ببینیم و هم تاثیر او را در دیگران یعنی در نسل بعدی می توان مشاهده کرد."

اما خود اخوان زمانی گفت نه در صدد خلق سبک تازه ای بوده و نه تقلید، و تنها از احساس خود و درک هنری اش پیروی کرده : "من نه سبک شناس هستم نه ناقد ... من هم از کار نیما الهام گرفتم و هم خودم برداشت داشتم. در مقدمه زمستان گفته ام که می کوشم اعصاب و رگ و ریشه های سالم و درست زبانی پاکیزه و مجهز به امکانات قدیم و آنچه مربوط به هنر کلامی است را به احساسات و عواطف و افکار امروز پیوند بدهم یا شاید کوشیده باشم از خراسان دیروز به مازندران امروز برسم...."

هوشنگ گلشیری، نویسنده معاصر ایرانی مهدی اخوان ثالث را رندی می داند از تبار خیام با زبانی بیش و کم میانه شعر نیما و شعر کلاسیک فارسی. وی می گوید تعلق خاطر اخوان را به ادب کهن هم در التزام به وزن عروضی و قافیه بندی، ترجیع و تکرار می توان دید و هم در تبعیت از همان صنایع لفظی قدما مانند مراعات النظیر و جناس و غیره.

اسماعیل خویی، شاعر ایرانی مقیم بریتانیا و از پیروان سبک اخوان معتقد است که اگر دو نام از ما به آیندگان برسد یکی از آنها احمد شاملو و دیگری مهدی اخوان ثالث است که هر دوی آنها از شاگردان نیمایوشیج هستند.

به گفته خویی، اخوان از ادب سنتی خراستان و از قصیده و شعر خراسانی الهام گرفته است و آشنایی او با زبان و بیان و ادب سنتی خراسان به حدی زیاد است که این زبان را به راستی از آن خود کرده است.

 خویی می افزاید که اخوان دبستان شعر نوی خراسانی را بنیاد گذاشت و دارای یکی از توانمندترین و دورپرواز ترین خیال های شاعرانه بود.

زمستان، نمونه عالی شعر اخوان
وی به عنوان نمونه به شعر زمستان اشاره می کند و می گوید این شعر فقط یک روز برفی طبیعی مشهد را تصویر می کند و از راه همین فضا آفرینی و تصویر آفرینی در حقیقت ما را به دیدن یا پیش چشم خیال آوردن دوران ویژه ای از تاریخ خود می رساند که در آن همه چیز سرد، تاریک و یخ زده و مملو از هراس است.

اسماعیل خویی معتقد است که اخوان همانند نیما از راه واقع گرایی به نماد گرایی می رسد.

وی درباره عنصر عاطفه در شعر اخوان می گوید که اگر در شعر قدیم ایران باباطاهر را نماد عاطفه بدانیم، شعری که کلام آن از دل بر می آید و بر دل می نشیند و مخاطب با خواندن آن تمام سوز درون شاعر را در خود بازمی یابد، اخوان فرزند بی نظیر باباطاهر در این زمینه است.

غلامحسین یوسفی در کتاب چشمه روشن می گوید مهدی اخوان ثالث در شعر زمستان احوال خود و عصر خود را از خلال اسطوره ای کهن و تصاویری گویا نقش کرده است.

شعر زمستان در دی ماه 1334 سروده شده است. به گفته غلامحسین یوسفی، در سردی و پژمردگی و تاریکی فضای پس از 28 مرداد 1332 است که شاعر زمستان اندیشه و پویندگی را احساس می کند و در این میان، غم تنهایی و بیگانگی شاید بیش از هر چیز در جان او چنگ می اندازد که زمستان را خلق می کند.

                                                                                                                 منبع:aftabnews.ir


نوشته شده در  پنج شنبه 89/5/21ساعت  10:44 صبح  توسط مهفام 
  نظرات دیگران()

بر زمین افتاده پخشیده ست
 دست و پا گسترده تا هر جا
از کجا ؟
 کی ؟
 کس نمی داند
و نمی داند چرا حتی
سالها زین پیش
 این غم آور وحشت منفور را خیام پرسیده ست
وز محیط فضل و شمع خلوت اصحاب هم هرگز
هیچ جز بیهوده نشنیده ست
کس نداند کی فتاده بر زمین این خلط گندیده
وز کدامین سینه ی بیمار
عنکبوتی پیر را ماند ، شکن پر زهر و پر احشا
مانده ، مسکین ، زیر پای عابری گمنام و نابینا
پخش مرده بر زمین ، هموار
دیگر آیا هیچ
کرمکی در هیچ حالی از دگردیسی
تواند بود ؟
 من پرسم
کیست تا پاسخ بگوید
از محیط فضل خلوت یا شلوغی
 کیست ؟
 چیست ؟
 من می پرسم
 این بیهوده
این تاریک ترس آور
 چیست ؟
                                                                مهدی اخوان ثالث

حاشیه 1:من می پرسم از شما آی شما...!این بیهوده ای تاریک ترس آور چیست ؟

حاشیه مخصوص:من هم صعود تیم ملی فوتبال ایران رو به جام جهانی 2006آلمان تبریک میگم و کمال تشکر رو از تمام بچه های تیم ملی نخسوزن نخسوزن علی دایی دارم..بچه ها مُچکریم....خوب حالا دیگه بی حساب شدیم با بحرین نامرد که اون سالی بد جوری حال ما رو گرفت ،و البته اینکه این پیروزی ارزشمند تیم ملی فوتبال ما فقط یک پیروزی ساده نیست که ،نه....این پیروزی از نظر استراتژیکی هم که بخوایم حساب کنیم سرشار از اهمیت،این پیروزی مشت محکمی بود بر دهان ابر قدرت آمریکا ،که مانه تنهادر زمینه نظامی آخرشیم بلکه از نظر ورزشی هم آخرشیم بابا....

راستی اون جا بعد بازی چه خبر بود..اُه ،اینجا غوغا بود (اینجا همون جاست دیگه)

یک حاشیه فراموش شده:زحمت از آن ما همه   رحمت از آن دیگران    

ذلت به کوی ما همه      اذت به کوی دیگران


نوشته شده در  پنج شنبه 89/5/21ساعت  10:44 صبح  توسط مهفام 
  نظرات دیگران()

                                             م-امید<\/h1>

                                                  

-مهدی اخوان ثالث، از برجسته ترین شاعران معاصر ایران،  در اسفند ماه سال 1307 در توس مشهد به دنیا آمد . پدرش عطار و زاده نهرج یزد بود که بعدا به مشهد کوچ کرده بود. اخوان نخست به  موسیقی روی آورد ولی با منع پدرش کم کم به سوی شعر رفت. نخستین شعرش را – سه قطره با داستان دوستی ها - در مشهد در حدود هفده سالگی سرود. در همین دوران نصرت منشی باشی استاد کهنسال انجمن ادبی مشهد تخلص " امید" را برای اخوان انتخاب کرد که تا آخر حیات با او ماند.
  
در 1326رشته آهنگری هنرستان مشهد را تمام کرد و در همین رشته کار کرد. سال بعد به تهران آمد و آموزگار شد. در 1329 با ایران اخوان ثالث(دختر عمویش) ازدواج کرد و در 1330 اولین مجموعه او به نام "ارغنون""چاپ گردید.   
 
  دهه بیست، دهه پایان اختناق بیست ساله رضاشاهی و اوج فعالیت سیاسی در ایران بود. اخوان نیز به فعالیت های سیاسی روی آورد تا آنجا که در سال 1330 سرپرستی صفحهء ادبی روزنامه "جوانان دمکرات" به عهده او گذاشته شد. همینجا بود که با شاعران جوان آن‌روز چون سیاوش کسرایی، سایه، احمد شاملو،  نصرت رحمانی و دیگران آشنا شد. در سال 1332 پس از کودتای نظامی دستگیر و مدتی زندانی شد و تولد نخستین دخترش به‌نام لاله را در زندان جشن گرفت.  <\/h1>

پس از آزادی از زندان در 1336 به کار در رادیو پرداخت و مدتی بعد به تلویزیون خوزستان منتقل شد. بعدها در رادیو وتلویزیون و در برخی دانشگاه ها ادبیات را تدریس کرد. پس از انقلاب به عضویت شورای هنرمندان و نویسندگان ایران درآمد. در سال 1360 اخوان ثالث که صمیمانه از انقلاب دفاع می کرد بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته شد و این محرومیت تا آخر حیات او ادامه یافت.
در 1369 به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای نخستین بار به خارج رفت و چند ماهی پس از بازگشت از سفر در روز یکشنبه 4 شهریور 1369 در بیمارستان مهر تهران درگذشت و پیکرش در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.<\/h1>

نوشته شده در  پنج شنبه 89/5/21ساعت  10:44 صبح  توسط مهفام 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
حرف دل
زیبا ترین های 2010به بیان تصویر
طنز ازدواج
شوهر شناسی سنتی
طنز ضد اقایون
[عناوین آرشیوشده]